Четвер, 09.05.2024, 01:48
Сайт учителя української мови та літератури Таран Олени Леонідівни
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Із пуп’янка думок викохується Слово, беззвучне і гучне, воно в майбутнє кличе душі і серця. Молись за нас, молись, Пречиста Рідна Мово, дозволь торкнутись до глибин, яким нема кінця.
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Ступені порівняння прислівників

Тема: Ступені порівняння прислівників

Мета: розповісти учням про ступені порівняння прислівників, пояснити особливості творення простої й складеної форм вищого й найвищого ступенів порівняння прислівників; формувати вміння учнів розпізнавати й утворювати форми ступенів порівняння прислівників, правильно вживати їх у мовленні; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: роздатковий матеріал, підручник, таблиця «Ступені порівняння прислівників».

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання

Робота з картками

Картка 1.

Визначити розряд за значенням прислівників у словосполученнях.

Виконувати якісно

Їхати додому

Кава по-турецьки

Працювати влітку

Сказати спересердя

Картка 2

Записати речення, визначити синтаксичну роль прислівників.

Вода, хмари, плав – все пливло, все безупинно неслося вперед, шуміло, блищало на сонці. Надворі було тепло, сонячно, ясно.

Доки окремі учні працюють біля дошки з картками, інші виконують таке завдання:

Гра «Третє зайве»

У кожному рядку знайдіть прислівник, який відрізняється розрядом за значенням від двох інших. Поясніть свій вибір.

  1. Споконвіку, тепер, важко.

  2. Законно, вдосвіта, повагом.

  3. Наперекір, навмисне, взимку.

  4. З ранку до вечора, на видноті, додому.

  5. Дружно, на зло, весело.

2. «Мозковий штурм»

Яка частина мови називається прислівником?

  • Що ви знаєте про синтаксичну роль прислівників?

  • Назвіть розряди прислівників за значенням.

  • У чому полягає відмінність прислівника і прикметника? Що схоже?

  • Що ви знаєте ви знаєте про ступені порівняння прикметників?

  • Яка група прислівників схожа за лексичним значенням на якісні прикметники?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

1. Мотивація навчання

Які ваші очікування від уроку? (Учні записують на окремих папірцях)

На дошці заздалегідь записані прислів’я. Прочитати подані в трьох колонках народні прислів’я, вказати в кожному прислівники. У прислів’ях якої з колонок прислівники вказують, що ознаку дії або ознаку іншої ознаки виражено більшою і найбільшою мірою?

Там добре, де нас нема.

Краще свої лати, ніж чужі шати.

В гостях добре, а вдома найкраще.

Заліз кіт на сало і кричить: «Мало

Дожився: штани одні, а сорочок ще менше.

Дерево з глибоким корінням найменше боїться вітру.

Висновок: прислівники краще – найкраще, менше – найменше означають різний ступінь ознаки, вираженої прислівниками добре, мало.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника та складання опорної схеми «Ступені порівняння прислівників»

Ступені порівняння

Як творяться

Вищий

Проста

форма

за допомогою суфіксів -ш-, -іш-:

тихо – тихіше; зрозуміло– зрозуміліше

Складена

форма

за допомогою додавання слів більш, менш: більш тихо, менш зрозуміло

Найвищий

Проста

форма

за допомогою префіксів най-, як-, що-: найтихіше, якнайтихіше

Складена

форма

за допомогою додавання слів найбільш, найменш до звичайного прислівника: найбільш зрозуміло, найменш тихо

2. Вибірковий диктант. Дослідження – пошук.

З-поміж поданих прислівників виписати тільки ті, від яких можна утворити ступені порівняння.

Взимку, надворі, весело, вправно, по-зимовому, ясно, занадто, спокійно, післязавтра, близько, віч-на-віч, довго, уп’яте, погано, спочатку, виразно, чітко.

3. Утворіть від поданих прислівників і запишіть прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння.

Глибоко, дорого, низько, важко, вузько, дорого, цікаво, високо, товсто, рано, добре.

Уведіть чотири прислівники в одне речення.

  • Чи помітили ви певні закономірності при творення вищого ступеня порівняння у деяких прислівниках?

Висновок: відбуваються зміни приголосних

[г], [ж], [з] + [ш] [жч]

Наприклад:

Низько – нижче; важко – важче; вузько – вужче; дорого – дорожче;

але:

вище, товще, краще!

4. Пояснювальний диктант

Записати, визначити у реченнях ступені порівняння прислівників.

Найогидніші очі порожні, найгрізніше мовчить гроза… На світі той наймудріший, хто найбільше любить життя. Краще в ріднім краї милім полягати кістьми, сконати ніж, в землі чужій, ворожій в славі й шані пробувати! Може, мені на чужині лежать легше буде, як іноді в Україні згадувати будуть!

5. Завдання різної складності

а) з’ясувати значення фразеологізмів, увести їх до самостійно складених речень.

Збоку видніше. Тихіше води, нижче трави. Вільніше зітхнути.

б) скласти та записати 5-6 речень, використовуючи прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння на тему «Моє улюблене заняття».

Перевірка виконання завдань.

V. Підсумки

Робота в парах (взаємоопитування)

VI. Мотивація оцінок.

Домашнє завдання: §27, підготувати однокласнику інформаційну картку за темою «Прислівник», виконати вправу 299 з підручника.

Категорія: Мої статті | Додав: Admin (08.11.2016)
Переглядів: 402 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Copyright MyCorp © 2024
uCoz