Середа, 08.05.2024, 16:35
Сайт учителя української мови та літератури Таран Олени Леонідівни
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Із пуп’янка думок викохується Слово, беззвучне і гучне, воно в майбутнє кличе душі і серця. Молись за нас, молись, Пречиста Рідна Мово, дозволь торкнутись до глибин, яким нема кінця.
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Способи творення прислівників

Тема: Способи творення прислівників

Мета: пояснити, якими способами утворюються прислівники;

формувати вміння в учнів визначати спосіб творення прислівників та утворювати прислівники;

розвивати логічне мислення, пам’ять;

виховувати любов і шанобливе ставлення до слова.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, таблиця «Способи творення прислівників», картки

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (перевірка домашнього завдання)

1. Гра «Ланцюжок» (перевірка теоретичних знань з теми «Прислівник»)

Першим питання задає вчитель

Про яку частину мови ці слова: «Себе викривляти в різних відмінках, числах і родах не дам! От ще тримаюсь Дієслова і з Прикметником трохи родичаюсь. У реченні можу бути обставиною»?

Учень класу, який першим відповість на поставлене питання, має право задати питання іншому учневі і т.д.

При цьому діти використовують інформаційні картки, які підготували заздалегідь.

2. Робота з картками

Картка 1.

Переписати прислів’я, від поданих у дужках слів утворити форму найвищого ступеня порівняння.

Перші кроки даються (тяжко). Свій пес (болюче) кусає. (Легко) бити того, хто не борониться.

Картка 2.

Вказати прислівники, визначити ступінь порівняння кожного.

Слово найболючіше ранить. Думкою дістанеш далі, ніж очима, а винесеш більше, ніж плечима. До рідної людини ближче серцем обернений. Слово дорожче золота.

3. Робота з класом

Розподільний диктант.

Подані прислівники записати в дві колонки за ступенями порівняння.

Вищий Найвищий

Щонайшвидше, більш весело, зручніше, менш зручно, найважче, дотепніше, гірше, нижче, відвертіше, якнайохайніше, найбільше, якнай- відвертіше, швидше, найбільш виразно, наймиліше, чистіше.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Мотивація навчання

О слів жорстока і солодка влада!

Не обпечись на їхньому вогні…

Такі ж близькі звучання «рада» й «зрада»!

Які ж провалля поміж них страшні!

Закони літер – не разок намиста:

Одну хитни – і поміняєш суть.

І спробуй-но тоді межу збагнуть…

Ти – весь у слові, як у сповиткові,

З колиски до калини на горбі…

І вже, коли ти похитнувсь у слові,

Вважай, що похитнувся у собі.

Б. Олійник

Сьогодні, як ви уже здогадалися, мова на уроці піде про слова, їх творення. Оскільки словотвір тісно пов’язаний з культурою мови, адже часто саме складові елементи слова виражають найтонші відтінки значення, ваше завдання – опанувати словотворення, навчитися правильно утворювати прислівники різними способами та визначати їх спосіб творення.

IV. Засвоєння нових знань

1. Робота з підручником. Читання з позначками (опрацювання теоретичного матеріалу)

2. Робота в парах (взаємоопитування) після ознайомлення із матеріалом підручника «Способи творення прислівників»

V. Вироблення вмінь і навичок

1. До кожного з поданих прислівників дібрати слова з твірними основами. Якими частинами мови є ці слова? Визначити способи словотворення.

Зразок: стривожено – тривога (префіксально-суфіксальний); ліворуч – ліва рука (складання двох основ) і т.д.

Щиро, розгублено, схвильовано, недавно, ніяк, вгору, втридорога, мимоволі, по-нашому, ніде, високо-високо, сяк-так, чесно.

2. Прочитайте. Висловте своє враження про вірш. Знайдіть прислівники і визначте їх спосіб творення.

Ще так ніколи не цвіли сади

Беззахисно… І так беззастережно…

І серце так не билося бентежно…

Ще так ніколи не цвіли сади…

Ще так ніколи не цвіли сади

Первісно, первозданно, первоцвітно…

На серці не було ще так блакитно…

Ще так ніколи не цвіли сади.

Ще так ніколи не цвіли сади,

Ще не були такі солодкі сльози,

Ще не гриміли так зловісно грози…

Навіщо в червні зацвіли сади?

А. Близнюк

3. Робота в групах

І група: утворити префіксальним способом прислівники від поданих слів.

Зразок: щирий – нещиро.

Спішити, смішити, вік, верх, оцінити, скільки, темно.

ІІ група: утворити суфіксальним способом прислівники від поданих слів.

Зразок: смачний – смачно.

Старанний, легкий, два, тихий, три, глибокий, швидкий.

ІІІ група: утворити префіксально-суфіксальним способом прислівники від поданих слів.

Зразок: вітати – привітно.

Чесний, гора, далекий, вечір, застерігати, київський, простий.

Увести прислівники в речення.

Звіт груп про пророблену роботу.

4. Дослідження – обґрунтування

На дошці записані словосполучення.

Прочитайте і визначте, до яких частин мови належать співзвучні слова. Свою думку доведіть.

Вдарити в бік – подивитися вбік;

По українському звичаю – заспівати по-українському;

На зустріч з однокласниками – йти назустріч.

Висновок: поспішати (на що?) на зустріч, вдарити (в що?)в бік, … – це іменники з прийменниками                  але:

йти (як?) назустріч, подивитися (куди?) вбік… – це прислівники.

5. Подані слова й словосполучення ввести до самостійно складених речень. Пояснити, у чому полягає відмінність у написанні прислівників і однозвучних з ними іменників і числівників з прийменниками.

Востаннє – в останнє

Вдруге – в друге

По-новому – по новому

6. У поданих прислівниках визначити префікси та суфікси, за допомогою яких вони утворені.

Дотепер, збоку, надвечір, сповна, додому, щонайкраще, відмінно, звечора, цінно, ніколи, недобре, спідлоба, точнісінько, попідтинню.

VІ. Підсумки уроку

Озвучте вивчене сьогодні на уроці. Наведіть власні приклади.

Закінчіть речення «Новим для мене сьогодні на уроці було…»

Сьогодні на уроці ми з вами ще раз переконалися у тому, що мовний океан – неосяжний, невимірний…

У житті поряд з нами щомиті слова, треба лише вміти правильно ними скористатися.

Слова… Слова… Куди не глянь – слова.

Хіба без слів могли б ми існувати?

Бо саме в слові світ наш ожива.

Світ широкий радощів, тривог,

Світ краси, звитяги і натхнення…

VІI. Мотивація оцінок.

Домашнє завдання: §26, записати 15 прислівників, продемонструвавши їх різні способи творення, позначити морфеми.

Категорія: Мої статті | Додав: Admin (09.11.2016)
Переглядів: 1835 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Copyright MyCorp © 2024
uCoz