П`ятниця, 26.04.2024, 20:21
Сайт учителя української мови та літератури Таран Олени Леонідівни
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Із пуп’янка думок викохується Слово, беззвучне і гучне, воно в майбутнє кличе душі і серця. Молись за нас, молись, Пречиста Рідна Мово, дозволь торкнутись до глибин, яким нема кінця.
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Прикметник як частина мови

Тема. Прикметник як частина мови

Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про

прикметник як частину мови, його семантико-

граматичні властивості, синтаксичну роль;

розвивати творчу уяву, мислення;

формувати уміння й навички знаходити

прикметники в реченнях та використовувати в

усному і писемному мовленні; виховувати

любов до природи .

Цілі.

Учні знають: морфологічні ознаки прикметника.

Учні вміють: розпізнавати прикметники серед інших частин мови, визначати їхні семантико-граматичні властивості, синтаксичну роль; доцільно використовувати в мовленні прикметники, визначати їхню синтаксичну роль.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: схема «Прикметник».

Методи, прийоми і форми роботи : «Незакінчене речення», «Рольова гра», бесіда, робота із схемою «Прикметник», коментований диктант, робота в парах, дослідження-пошук, гра «Відгадай, хто я», «Хто більше», творче завдання, «ти – мені, я – тобі», «Репортаж з уроку».

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Діти, ви любите, коли вам дарують подарунки? А вам подобається це робити? Тоді поверніться один до одного і подаруйте посмішку.

Учитель. Я впевнена, що у кожного із вас є улюблена пора року. Яка ж саме? Спробуйте розповісти про неї.

Осінь (яка?) Весна (яка?)

Зима (яка?) Літо (яке?)

Отже, сьогодні на уроці ми будемо вивчати тему «Прикметник».

ІІ. Цілевизначення та планування.

  1. Вибір цілей із запропонованого переліку.

  2. Ознайомлення з планом роботи.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Бесіда.

Як ви розумієте лексичне значення слова «прикметник»?

Що вам відомо про прикметник із початкових класів?

Що він означає?

Які його морфологічні ознаки?

Яку синтаксичну роль найчастіше виконує в реченні?

Учитель. Уявіть, що десь неподалік є незвичайний край – Країна Української Мови. У ній проживає веселий чоловічок – Художник, який увесь час фантазує, щось малює, розфарбовує. Його ім’я – Прикметник . Він завжди ходить із пензлем і олівцем. Щойно Іменник перетвориться на якийсь предмет, Прикметник його відразу розмалює, вияскравить ознаку. Тоді відразу стає зрозуміло, який чи чий цей предмет.

  1. Робота в парах. Один учень називає іменники (до 10), інший добирає до них прикметники. Скласти речення, увівши до них утворені словосполучення, прикметники підкреслити.

  2. Розгляньте схему «Прикметник», розкажіть, що про прикметник ви вже знаєте, а що для вас нове.

 

hello_html_114500b5.gifhello_html_114500b5.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Вироблення вмінь і навичок.

  1. Дослідження – пошук. Знайдіть у поезії прикметники, випишіть їх із іменниками, до яких вони відносяться, поставте питання до прикметників, визначте їх рід, число, відмінок.

Осінь пензликом чарує

Осінь пензликом чарує,

Жовтим кольором малює

Всі дерева. Тепле сонце

Вже не стукає в віконце

Своїм променем ясним.

Листя тихо опадає,

Птах над деревом кружляє

І летить туди, де літо.

Де дерева білим цвітом

Зацвітають у садку.

Теплим ранком – прохолода.

Гарна, сонячна погода

Залишилась, мов у сні,

десь далеко… Тож чекаймо

Знову ранньої весни.

2. Коментований диктант. Записати текст, з’ясувати синтаксичну роль прикметників.

Скромна краса пізньої осені. Листопад найчастіше буває сумний. Спохмурніло, насупилось, стало свинцево-сірим небо. Потекли з нього ниточки осіннього дощу. Вранці стеляться над землею білі тумани, хмари так низенько спускаються, що обгортають собою землю. Листопад – ворота зими.

3. Гра «Відгадай, хто я ». Учні називають ознаки, риси характеру тваринки, з якою себе асоціюють. Інші учасники гри повинні відгадати, хто це. (Наприклад, сірий, маленький, боязливий – заєць)

4. «Рольова гра». З’являється дівчинка Осінь, у неї в руках кошик із різними овочами та фруктами.

  • Доброго дня, любі діти. Сьогодні я вирішила завітати до вас у гості. Ви знаєте, що я найбагатша пора року? У моєму кошику багато осінніх дарунків. Але вам спочатку треба їх відгадати. У загадках назвіть прикметники. Чи відгадали б ви загадки, якби у них не було прикметників? Яка їхня роль у мовленні?

Помаранчева і гарна
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину.
Хай корисну з’їсть
(Морквину)

В сукні зеленій стоїть на городі,
Дуже дивуються всі її вроді.
Коси довгі, зуби білі,
Хто ж це є в самому ділі? (Кукурудза)

Зелений чуб, червоний бік,
Смачний із нього чавлять сік.
Ґадзині варять з ним борщі,
Росте в городі на кущі. (Помідор)

Ця широколистна пані
На землі і на паркані.
У стрючки, як у торби
Заховала всі скарби. (Квасоля)

Він овальну форму має,
На городі виростає.
Ґадзині його консервують,
І рагу смачне готують.
Цей фіалковий пан –
Тонкошкурий (Баклажан)

Той, хто їсть його, той знає –
Всіх мікробів він вбиває.

Овоч цей корисний дуже,
Та від нього сліз калюжа. (Цибуля)

Некрасива, шишкувата,
Як прийде на стіл вона,
Скажуть весело хлоп'ята:
Ну й розсипчаста, смачна! (Картопля)

Я жовтенька, я маленька,
Мов медочок, солоденька.
На баштані достигаю,
Тепле сонечко вітаю. (Диня)

Соковите, червоненьке,
Круглобоке, солоденьке. (Яблуко)

 На городі виріс дужий,
Круглий, жовтий і байдужий
До червоних помідорів,
До капусти і квасолі.
Хто цей гордий карапуз?
Здогадалися?... (Гарбуз)

5. Гра «Хто більше?»

Доберіть якомога більше епітетів до слова осінь.

6. Творча робота. Виконати завдання на вибір:

а) скласти сенкан із словом ОСІНЬ;

б) написати твір-мініатюру «Осінь-чарівниця» або «Осінь – найбагатша пора року».

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. «Ти – мені, я – тобі» (придумати питання однокласнику за вивченою темою)

2. Побудувати монологічне висловлювання «Репортаж з уроку».

3. «Незакінчене речення».

Новим для мене було на уроці…

Цікавим для мене було…

Виявилося незрозумілим…

Я навчився…

VІ. Домашнє завдання. Вивчити теоретичний матеріал підручника, підготувати картку із питаннями однокласнику для гри «Аукціон знань».

Виконати завдання на вибір: виписати із творів поетів-земляків уривок, визначити рід, число, відмінок, синтаксичну роль ужитих у тексті прикметників або скласти діалог «Прогулянка в осінньому лісі», розіграти його.

Додаток 1

Схема «Прикметник»

 

hello_html_m84d8225.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: Admin (09.11.2016)
Переглядів: 895 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Copyright MyCorp © 2024
uCoz