П`ятниця, 19.04.2024, 18:16
Сайт учителя української мови та літератури Таран Олени Леонідівни
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Із пуп’янка думок викохується Слово, беззвучне і гучне, воно в майбутнє кличе душі і серця. Молись за нас, молись, Пречиста Рідна Мово, дозволь торкнутись до глибин, яким нема кінця.
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Посібник "Культура мовлення"

Дбаймо про культуру мовлення

 

                                                                                            Як парость виноградної лози,

                                                                                                            Плекайте мову.  Пильно й ненастанно 

                                                                                                    Політь бур’ян. Чистіша від сльози

                                                               Вона хай буде..

М. Рильський

 

Культура мовлення –  це система вимог стосовно вживання мови в мовленнєвій діяльності (усній і писемній).

Культура мовлення забезпечує високий рівень мовного спілкування, ефективне здійснення всіх функцій мови, ушляхетнює стосунки між людьми, сприяє підвищенню загальної культури особистості та суспільства. Через культуру мовлення відбувається  вдосконалення самої мови.

            Одним  основних понять культури мовлення є поняття мовної норми.

Мовна норма — сукупність загальноприйнятих правил реалізації мовної системи, які закріплюються у процесі спілкування. Головна ознака мовної норми — унормованість, обов'язкова правильність, точність, логічність, чистота і ясність, доступність і доцільність.

Порушення мовної норми – це помилка.

Вид помилки

Приклади

Фонетичні

Неправильна вимова окремих звуків, неправильне наголошування слів: чотирнадцять замість чотирнадцять; олень замість олень.

Лексико-фразеологічні

Уживання слів у невластивому їм значенні :

ефективна дівчина замість ефектна дівчина; вірно сказав замість правильно сказав.

Морфологічні

Неправильне утворення відмінкових форм іменників: шість кілограм замість шість кілограмів.

Неправильне визначення граматичного роду іменників: сильна нежить замість сильний нежить, зла собака замість злий собака, далека Сибір замість далекий Сибір.

Неправильне утворення ступенів порівняння прикметників:  більш економніший замість більш економний, економніший.

Неправильне утворення дієслівних форм: бачуть замість бачать, ходімте замість ходімо.

Неправильне утворення відмінкових форм числівників: семидесятьох замість сімдесятьох.

Синтаксичні

Порушення норм керування й узгодження: зошит по хімії замість зошит із хімії, дякувати вчителя замість дякувати вчителеві.

Неправильна побудова речень із дієприкметниковими та дієприслівниковими зворотами: «Сидячи у парку, до нас підійшли однокласники» замість  «Коли ми сиділи у парку, до нас підійшли однокласники».

Неправильна побудова речень із однорідними членами: горджуся і люблю матусю замість люблю матусю і горджуся нею.

Стилістичні

Невмотивоване використання в одному стилі мовних засобів, що характерні для іншого стилю.

Орфографічні

Неправильне написання слів.

Пунктуаційні

Неправильно розставлені розділові знаки.

 

Фонетичні норми

 Розрізняйте значення слів, правильно їх  наголошуючи.

Орган – орган, терен – терен, вигода – вигода,  атлас – атлас,

лупа – лупа, ірис – ірис, зимівник – зимівник, шабаш – шабаш, хаос – Хаос, колос – колос, парне – парне, зв’язки – зв’язки, музика – музика.

Довідка: орган – людського організму, орган –– музичний інструмент; терен –  дерево або його плід, терен – територія; вигода – користь від будь-чого,  вигода – зручність;  атлас – географічний, атлас – тканина; лупа –  скло, лупа – хвороба; ірис –  квітка, ірис – цукерка; зимівник –  місце перебування взимку, зимівник – людина, яка зимує; шабаш – кінець роботи, шабаш – зборище відьом; хаос –  безлад, Хаос – бог; колос –  злак, колос – велетень; парне – катання в парі,  парне – молоко, яке щойно надоїли; зв’язки –  голосові, зв’язки – між людьми; музика – мистецтво, музика – музикант.

Запам’ятай!

Вільха, одинадцять, ненависть, вимова, гуляш, індустрія, некролог, косий, диспансер, дихання, донька, дочка, отаман, позначка, поміщик, вітчим, псевдонім, феномен, статуя, разом, середина, гуртожиток, живопис, коромисло, приятель, кроїти, випадок, граблі, часу, шляху, тонкий, новий, дрова, завдання, запитання, медикамент, мережа, подруга, шофер, документ, дужки, столяр.

 

Лексичні норми

1. Спишіть речення, добираючи з поданих у дужках слів потрібне.

Проведення виборів до Верховної Ради забезпечують (виборчі, виборні) комісії. В акціонерному товаристві посада голови правління (виборча, виборна). Цієї весни посівна (компанія, кампанія)була тривалою. Я працюю у страховій (компанії, кампанії). Фотографії не давали (уяви, уявлення) про справжнє мистецтво художника. Одна з (діалектичних, діалектних) назв серпня – хлібосол. Між учнями та вчителями були дружні (відношення, відносини). На сьогоднішньому занятті ми вчилися визначати типи синтаксичних (відношень, відносин).

2. Доберіть до поданих висловів літературні відповідники.

Повістка дня, кидатися в очі, оточуюче середовище, по можливості, подача документів, учбовий матеріал, цікаве міроприємство, на протязі тижня, вибач мене, приймати міри, матеріальне положення, давати добро, проявляти інтерес, виписка з протоколу, заключити угоду, поставщик товару, багато чисельний натовп.

3. Перекладіть і запишіть українською мовою.

Без двадцати минут девять

Четверть шестого

Который час?

Позвоните мне в девять часов

Час дня

В шесть часов вечера

Сейчас пятнадцать минут второго

На часах семнадцать тридцать

Без пяти минут двенадцать

 4. Складіть словосполучення, дібравши правильний варіант.

Округ – округа: автономний, мальовничий,  військовий, виборчий, промисловий, навколишній.

Адрес – адреса : домашній, службовий, вітальний, тимчасовий, підписаний, поштовий.

Кар’єр – кар’єра: стрімкий, піщаний, відкритий, занедбаний, гранітний, успішний, невдалий.

5. Знайдіть помилку у сполученні слів і запишіть правильно обидва варіанти.

Приймати участь – приймати стілець, брати участь.

  Загубити сили, складати оцінку, здати іспити, лічити хворобу, вести себе, доказати теорему, відноситися до людей, причиняти зло, принести подяку, заказувати обід, рахувати несправедливим,  мати важливу роль, крутити фільм, відкрити очі, розкрили недоліки, другим разом.

6. Знайдіть зайві слова (плеоназми).

  Це був дебют молодого артиста. Ми ознайомилися із прейскурантом цін. На долонях рук виявлені червоні плями. Художник намалював свій автопортрет. Усі повинні взаємодопомагати одне одному . Урочистий вечір розпочнеться о двадцятій  годині вечора.

 

Граматичні (морфологічні та синтаксичні ) норми

1. Знайдіть порушення граматичних норм. Який варіант буде правильним?

  Гарна нова тюль прикрашає цю невеличку кімнату. Змийте голову ось цією шампуню. Лейтенант не міг уже зносити сильної болі в нозі. Самий вірний друг ніколи не покине в біді. Двері пофарбували білилами, а підлогу полакували. Крем виготовлено із бруньків берези. Прийшов до швеця із замовленням. Іване Ковальчуку, де можна  купити недорогий одяг?  Друже Олег, вітаю з чудовою перемогою! Вечорниці скінчилися, і всі швидко розбрелися по хатам. Більш точніший діагноз можна поставити тільки після ретельного обстеження. Вітер гнув додолу золоті колосся. Західна Сибір багата на хвойні ліси.

2. Дослідіть, чи правильно побудовано речення. Яких помилок  слід уникати?

1.Прочитавши  текст диктанту, Марії Петрівні здалося, що дехто з учнів не зрозумів його змісту. 2. Спершись на палицю, бабусі було легше пересуватися. 3. Зустрівши друзів свого дитинства,  хлопцеві було дуже приємно. 4. Йдучи луками й помахуючи хвостом, у коня задоволено мружилися очі. 5. Грізно поблискуючи шаблею, кінь із вершником рвався уперед. 6.Мати радіє, що син її виріс трудівником, коли той береться до роботи.  7. Лейтенант Соловйов  чекав темноти і коли всі поснуть.

  1. Чи правильно вжито прикметники в реченнях? Відредагуйте речення.

1. Марія молодше мене на два роки. 2. Це був самий цікавий матч сезону. 3. Магазин пропонує офісні меблі самих вишуканих форм. 4. Ці ліки, на мою думку, є найбільш ефективнішими.

5. Вимогливіше Світлани Олександрівни вчительки немає.6. Цей одяг нам підходить, бо він дешевше того, що запропонували раніше.

  1. Виправте помилки у вживанні форми кличного відмінка.

1.Віталіє Ігоревиче, де ви відпочивали влітку? 2. Та де ж ти такий узявся, хлопцю. 3. Інженере Устименку, радий буду бачити Вас сьогодні на зустрічі в нашій  залі о сімнадцятій годині.  4. Ти що, парубок, може товчеників захотів? 5. Гей, козак Микола,  боронімося від ворогів! 6. Товарише капітане, дозвольте повідомити, що ми підходимо до берега. 7. У Вашій доповіді, пан Бондарчуку, є багато маловідомих і цікавих фактів.

8. Вельмиповажний  Ігорю Сергійовичу, прошу слова. 9. Мудрий і добрий мельник, спасибі тобі за хліб-сіль і за теплі слова.

 

Орфографічні норми

Знайдіть орфографічні помилки, усуньте їх.

1. Скільки сягало око, ніби якийсь дивовижний килим, виднілися не дозрілі хліба. 2. Прийшов св`ященник з дяком і почали правити вечерню. На ярмарок виїжджаємо рано вранці. 3. Я абсолютно-впенений, що Ваше рішення є правильним. 4. У млині стояв теплий, приємно-солодкуватий  запах кукурудзяної крупи. 5. З далеку чулася прекрасна мелодія: то вигравав на сопільці сусідський хлопчина. 6. В усих  на серці було якесь занепокоєня стосовно приходу на село нової влади. 7. Сизе мариво клубочиться над степом. 8. Є в Київі місце, священе для кожної людини, для всих честних людей на нашій планеті. 9. На вулиці генерала Станкевича багато нових  багатоповерхових будинків. 10.  Найваще – це творення самого себе, своєї особистості. 11. День-у-день Марія тільки й думала про те, що б поставити на ноги свого одного єдиного сина, свою надію.

12. Архип не стямився, як опинився на якійсь не знайомій вулиці, далеко від будинку, у якому мешкав. 13. Старий ще більше насупився, наче б то виглядом своїм хотів зказати: ми ні за що не погодимося на ці умови. 14. Коли копають картоплю, ключ у горі журавлинний рідною мовою кличе у невідомі краї.

Пунктуаційні норми

 Знайдіть у реченнях порушення пунктуаційних норм і виправте помилки.

1.А вві сні я бачив сонце і поле безмежне, і стежки без краю в достиглих хлібах. 2. Тільки Ліля, незважаючи на товариство крутилася , як муха в окропі. 3. Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати, коли є час, коли немає часу і, коли навіть ні про що писати. 4. Дівчата ходили між рядами, пригинаючись. 5. Будинок обкладений білою керамічною плиткою, світлою примарою випливав з туману. 6. О, сестронько рідна, як давно я хотіла почути твій голосочок. 7. Коло хат у садках темніли купи вишень та стриміли здорові, старі, дикі груші. 8. Небо вночі чисте, і, видно, як падають зірки. 9. багато струмків народжується тут, високо на горах, де росами опадають тумани, й де хмри часто сіють дощі. 10. «Чим більше пізнаєш людей, тим більше починаєш любити тварин»–  вдало підмітив один мудрець. 11. В одну мить розсунувся простір і стали ближчими зорі. 12. Олег замість того, щоб допомогти другові, стояв осторонь і насміхався. 13. Обабіч шляху лежали незнайомі поля перекраяні вузькими довгими нивками. 14. Жити, значить, безперервно рухатися  вперед.

 

Стилістичні норми

Чи доречно побудовані речення? Що слід узяти до уваги?

1. Зі змісту проекту вбачається, що метою Концепції є запровадження нових засад. 2. Грицько із Максимом так захопилися, що анулювали усі груші із кошика. 3. Працівники заводу сприйняли новину про спонсорську допомогу тепло, з усім серцем. 3. «Чи не дозволите скористатися Вашим  телефоном, Маріє Василівно, бо мій не функціонує», – звернулася із проханням до сусідки Марина. 4. У реченні є головні і не дуже головні члени речення, тобто другорядні. 5.Дорогий адвокате, чи готові Ви виголосити захисну промову? 6. Чітко відбиваючи крок, Оленка йшла до крамниці. 7. Як правило, вживають у їжу листя меліси, розташоване   поряд із квіточками. 8. Столяр передавав учням свій прекрасний досвід.

Щоб вільно володіти мовою, потрібно:

засвоїти норми «Українського правопису» і керуватися ними;

  1. дотримуватися норм літературної мови (правильно вимовляти українські звуки в потоці мовлення, вживати слова в потрібному значенні, уникати слів-паразитів, русизмів, жаргонізмів тощо);
  2.  активно підбирати слово із синонімічного ряду (якщо виникли сумніви, значення слів-синонімів можна з’ясувати за  словниками);
  3.  розмежовувати пароніми;
  4.  правильно будувати словосполучення та речення;
  5.  уміти чітко висловити власну думку.
Категорія: Мої статті | Додав: Admin (24.11.2016)
Переглядів: 1196 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
avatar
Copyright MyCorp © 2024
uCoz