Написання прислівників разом, окремо, через дефіс
Мета: пояснити правила написання прислівників разом, окремо та через дефіс;
формувати вміння визначати виучувані орфограми в словах, обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом;
розвивати уважність, кмітливість, самостійність учнів;
виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, орфографічні словники, репродукції картин – весняні пейзажі.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання
1. Гра «Ти – мені, я – тобі»
Використовуючи знання теоретичного матеріалу з теми «Прислівник», побудувати й усно відтворити діалоги на тему «Все про прислівник».
2. Робота в парах
Гра «Хто найуважніший?»
Я буду називати прислівники з не. Вам треба продемонструвати правопис не.
Якщо ви берете товариша за руку – разом, якщо відхиляєтесь – окремо. Один із вас виконує роль прислівника, а другий – частки не.
Недарма, ні так ні сяк, ненароком, невдовзі, нітрохи, несамохіть, не мало, а багато, нікуди, нешироко, немилосердно, ні взад ні вперед, нізащо, невтямки, нещодавно, не далеко, а близько, не назавжди, не дуже приємно.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчання
Острів Мовних Скарбів безкінечно манить до себе, бо, виявляється, скільки людина живе – стільки й вчиться.
Сьогодні на уроці ми з вами з’ясуємо, за якими правилами пишуться прислівники разом, окремо та через дефіс.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота в групах. Читання з позначками
Опрацювати теоретичний матеріал підручника, роблячи позначку знаком + (нова інформація), ? (це цікаво, хотів би дізнатися про це більше).
І група – написання прислівників через дефіс
ІІ група – написання прислівників разом та окремо
2. Взаємоперевірка. Групи озвучують опрацьований матеріал.
V. Засвоєння навчального матеріалу
1. Практичний етап. Завдання обом групам.
Розподілити слова в три колонки залежно від їх написання: разом, окремо, через дефіс. При потребі звернутися до орфографічного словника.
По / нашому, рік / у / рік, куди / небудь, ледве / ледве, по / просту, без / жалю, до / чиста, вряди / годи, у / стократ, на / розхват, уві / сні, по / перше, по / друге, за / безцінь, без / перестанку, хтозна / звідки, віч / на / віч, аби / куди, в / щерть, по / християнськи, бeз / угаву, на / видноті, на / диво, десь / інде.
Перевірка виконаного завдання з коментуванням орфограм.
2. Пошук – спостереження за мовним явищем
Записати речення, вказати прислівники та однозвучні з ними слова. Пояснити правопис.
І група. Повітря було особливо чисте, (по) зимовому бадьоре і радісне.
(По) зимовому, занесеному сріблястим сніжком полю їхали швидкою ходою сани.
ІІ група. Простягай ніжки (по) своєму ліжку.
Кожен віник (по) своєму мете.
3. Подані словосполучення ввести до самостійно складених речень.
По-третє; по третє грудня.
По козацькому, по козацькому звичаю.
4. Гра «Павутинка»
Пунктиром з’єднати речення двох колонок так, щоб можна було прочитати прислів’я. на місці крапок вставити прислівники, пояснивши їх написання.
-
З вовками жити А … й каркай
-
Краще раз побачить Б та кинути ж не хочеться
-
Потрапив між ворон В та … пошита
-
Діло … волочиться Г вити або з’їденим бути
-
Стара свита Д ніж … почуть
-
Як вдача овеча Ж а він тобі …
-
Ти йому … З … й мекече
Довідка: Мало-помалу (4Б), по - вовчому (1Г), двічі (2Д), по-овечи (4З), по-новому (5В), по-свійськи (7Ж), по-свинськи (7Ж), по-воронячому (3А).
5. Коментований диктант
Наступала весна, вдень пригрівало сонце. Козаки вирушили рано-вранці, над лиманом висів вологий туман. Сторожа почула їх, але нічого не могла вдіяти. Козаки змели її вмить. Ватажка козацького війська змагала така відвага, так великодушність вихлюпувала з серця, що він бив молотком по ланцюгах, а сам плакав по-дитячому.
6. Творча робота
За опорними словами створити пейзажний етюд «Несміливий подих весни»
Удень, уночі, по-весняному, востаннє, надворі, не сьогодні-завтра, з ранку до ночі, навкруги, день у день, скрізь, назустріч, без кінця-краю, без сумніву, в далечині, час від часу, де-не-де, ледве-ледве, навкруги.
Учні, завдання для яких буде складним, виконають вправи 341, складуть речення зі словами пліч-о-пліч, де-не-де, босоніж, навзнак, до останку.
Рефлексія.
1. Продовжити речення «На сьогоднішньому уроці мені найбільше запам’яталося …»
2. Гра «Ланцюжок» (перевірка теоретичних знань з теми «Прислівник»)
VІI. Мотивація оцінок.
Домашнє завдання: §30, закінчити пейзажний етюд, скласти словниковий диктант (25 слів) на вивчені на уроці орфограми.
|