Середа, 08.05.2024, 23:43
Сайт учителя української мови та літератури Таран Олени Леонідівни
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Із пуп’янка думок викохується Слово, беззвучне і гучне, воно в майбутнє кличе душі і серця. Молись за нас, молись, Пречиста Рідна Мово, дозволь торкнутись до глибин, яким нема кінця.
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Написання не і ні з прислівниками

Тема: Написання не і ні з прислівниками

Мета: пояснити учням правила написання не, ні з прислівниками;

формувати вміння знаходити орфограму «Не і ні з прислівниками», пояснювати її написання на підставі вивчених правил;

розвивати увагу, спостережливість, творчу уяву;

виховувати любов до мови.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, опорна схема «Написання не, ні з прислівниками»

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. «Навчаючи – учусь». Робота в парах

Учень, який має вищий рівень знань з української мови, диктує словниковий диктант сусіду по парті (10-15 слів) – орфограма «Написання н, нн у прислівниках». Цей же ж учень і перевіряє, виставляючи оцінку. Його оцінка – вміння перевірити та правильно оцінити, проінформувавши про виконану роботу.

2. Пояснити значення фразеологізмів та написання прислівників. Ввести фразеологізми до самостійно складених речень.

Говорити навма(н)я.

Верзти як спросо(н)я.

Блукати попідти(н)ю.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Мотивація навчання

Як правильно записати слова з не?

Разом чи окремо?

Дід Охрім (не)весело піднявся і вийшов з хати.

Приятелі посварилися, і від того на душі було (не)весело, а сумно.

Розв’язання цього і подібних завдань потребує від вас ґрунтовних знань про написання часток не, ні з прислівниками. Над цим ми і будемо сьогодні працювати.

IV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Робота в групах

І група: опрацювавши теоретичний матеріал підручника, побудувати опорну схему «Написання не з прислівниками». Дібрати власні приклади

ІІ група: опрацювавши теоретичний матеріал підручника, побудувати опорну схему «Написання ні з прислівниками». Дібрати власні приклади

Інформація доповідачів за опорними схемами

І група

Написання не з прислівниками

Разом

Окремо

1. Якщо слово без не не вживається: невблаганно, ненароком

1. Якщо в реченні є протиставлення: не виразно, а заплутано, не чисто, а брудно

2. Якщо до слова з не можна підібрати синонім: непогано – добре, немало – багато

2. Якщо прислівник із часткою не виражає ступінь ознаки: не дуже, не зовсім

ІІ група

Написання ні з прислівниками

Разом

Окремо

1. Якщо ні в слові є префіксом: ніде, нікуди

1. У фразеологічних зворотах: ні взад ні вперед; ні так ні сяк

V. Закріплення навчального матеріалу

1. Робота з текстом. Виписати прислівники, пояснити орфограму «не, ні з прислівниками»

Не знаю, як би склалася моя доля, коли б біля неї не стояла (не)змінно, мов благання, моя зажурена мати. Я досі (ні)як не забуду на своєму чолі, біля свого серця спокій і тепло її потрісканих рук. Може, тому й було тепла так (не)мало, що воно трималося не на поверхні, а в глибоких шпаринах материнських рук.

(Не)вдовзі страшні нестатки впакували нас у стару дідівську клуню. Тут ми якось (не)хитро обладнали хижку. Чого в хижці було (не)змірно багато, то це диму і цвіркунів. Тієї бісової худоби (ні)як (не)можна було спекатись.

(Не)скоро батько стягнувся на стару корівчину. Та (не)довго пробула вона в нас. (Не)забаром батько продав корову, а я пішов учитися.

(За М. Стельмахом)

2. Підібрати синоніми до слів. Із 2-3 (на вибір) скласти речення.

Наприклад:

Скоро – невдовзі

Близько – … (недалеко), мало – … (небагато), безугавно – … (невгамовно), сумно – … (невесело), розпливчасто – … (невиразно), помилково – … (невірно), дешево – … (недорого), погано – … (недобре), важко – … (нелегко), щойно – … (недавно).

3. Пояснити значення фразеологізмів, скласти з ними речення

Нікуди голову прихилити.

Бути несповна розуму.

Ні спереду ні ззаду нема складу

4. Робота в групах

Творча робота

сhello_html_3767a710.gifиноптика (І група)

оhello_html_mc9eed41.gifчима художника (ІІ група)

письменника (ІІІ група)

Завдання: скласти 5-7 речень, використовуючи прислівники, які пишуться з не, ні разом та окремо.

5. Спостереження за мовним явищем. Чи однакове значення мають слова, коли змінимо наголос:

а) ніде – ніде;

б) нікуди – нікуди;

в) нізащо в світі – ні за що заховатись.

Увести слова та словосполучення в речення так, щоб продемонструвати різницю у значенні.

І група – а)

ІІ група – б)

ІІІ група – в)

VІ. Підсумки уроку

Словниковий диктант. Перевірка «ланцюжком»

Не пізно, а рано, нітрохи, ні туди ні сюди, не дуже, незадовго, недаремно, нізвідки, нечутно, невдовзі, не глибоко, а мілко, невинно, не видно, не можна, неподалік, ніяково, ні багато ні мало, неждано, не щоднини, а щогодини, нікуди, не складно, та ладно, недбало, непросто, не просто, а складно.

VІI. Мотивація оцінок.

Домашнє завдання: §29, скласти опис ранку, використовуючи вивчені на уроці орфограми.

Для кого це завдання буде складним, той виконає вправу 332 з підручника.

Категорія: Мої статті | Додав: Admin (09.11.2016)
Переглядів: 1140 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Copyright MyCorp © 2024
uCoz