Тема: Написання н, нн у прислівниках
Мета: ознайомити учнів із правилами написання н, нн у прислівниках;
формувати вміння знаходити орфограму «н та нн у прислівниках», обґрунтовувати написання;
виховувати в учнів інтерес до української мови, поглиблювати знання про неї.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (перевірка домашнього завдання)
1. Робота з класом
Закінчіть речення
Прислівник – це самостійна …
У реченні прислівник може виконувати синтаксичну роль …
Прислівники можуть вказувати на …
Основні способи творення прислівників …
Прислівник має ступені порівняння …
Форми вищого ступеня порівняння утворюються так: проста …, складена …
Форми найвищого ступеня порівняння утворюються так: проста…,
складена…
2. Робота в парах
Взаємоперевірний диктант
Підкреслити прислівники, визначити спосіб творення кожного з них.
У сутінках блідого вересневого світання все виразніше окреслювались контури.
Петро змалечку знає чабанський труд. Він починається рано-вранці, а кінчається опівночі.
Учні звітуються про проведену роботу.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Мотивація навчання
Я попрошу відкласти ваші зошити. Вчитайтесь і вслухайтесь, будь ласка, у слова вашої ровесниці:
Моя мова
Моя люба мово –
Мово українська.
Скільки в тобі рідного!
Скільки в тобі близького!
Скільки в тебе мудрості!
Скільки в тебе ласки…
Ти моя улюблена і чарівна казка.
Лагідна, співуча,
І дзвінка, й красива,
Мов життя, жагуча.
Мова наша – диво!
Як гарно сказано про нашу рідну українську мову.
Продовжте, будь ласка, думку.
Поетична хвилинка «Мова, наша мова»
Дякую!
Мова – це великий скарб, який треба шанувати, берегти і розумно збагачувати, уміло користуватися набутим.
Сьогодні ми проведемо урок, на якому поглибимо ваші знання з правопису, оскільки мова піде про написання н, нн у прислівниках.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Спостереження за мовним явищем
Чому?
Цінний – цінно
Сонний – сонно
Щоденний – щоденно
Поважний – поважно
Замислений – замислено
Впевнений – впевнено
Чи помітили ви, діти, певну закономірність щодо написання н, нн у прислівниках?
2. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника
Висновок: у прислівниках пишеться стільки н, скільки їх було у прикметниках та дієприкметниках, від яких вони утворені.
Слід запам’ятати: дві букви нн пишеться у прислівниках спросоння, зрання, попідтинню, попідвіконню, навмання.
Порівняймо і зробімо висновки:
незрівняний – незрівнянний – незрівнянно
незлічений – незліченний – незліченно
(Діти роблять висновки: у дієприкметниках наголос падає на корінь, тому пишеться Н, а в прикметниках наголос падає на суфікси ЯНН, ЕНН, тому пишемо НН. Відповідно пишуться і утворені від дієприкметників і прикметників прислівники)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Пояснювальний диктант
Серце безпричинно співало, і життя до нього поверталось найкращою стороною. Немов красуня сумовита, спочила втомлено земля. Спросоння хлопчина не міг нічого розібрати. Щось несказанно чарівне й зворушливе криється в природі.
Пояснити значення фразеологізму «серце співає»
2. Записати слова, вставляючи на місці крапок н або нн
Натхне…о, спросо…я, попідвіко…ю, негада…о, предчас…о, стурбова…о, широче…о, зра…я, неприхова…о, сумлі…о, відда…о, бездога…о, ображе…о, попідти…ю, стривоже…о, незрівня…о.
Робота в парах (взаємоперевірка)
Діти доповідають, в яких словах було допущено помилки.
3. Завдання різної складності «Вибір – за тобою!»
а) від поданих прикметників утворити прислівники за зразком: чесний – чесно, височенний – височенно.
Впевнений, сумлінний, згуртований, ясний, життєрадісний, невблаганний, священний, шалений, організований, непорушний, ранній, невгамовний, гуманний, вдячний, невинний.
б) побудувати зв’язне висловлювання, взявши за основу слова С. Смайлса:
«Число років не свідчить про тривалість життя; життя людини вимірюється тим, що вона зробила й відчула в ньому»
Перевірка виконання робіт
4. Гра «Східці»
Запишіть прислівники, в яких перед я, ю пишеться нн.
__ __ __ ння (зрання)
__ __ __ __ __ ння (навмання)
__ __ __ __ __ __ ння (спросоння)
__ __ __ __ __ __ __ нню (попідтинню)
__ __ __ __ __ __ __ __ __ нню (попідвіконню)
5. Записати словосполучення, замінивши іменники з прийменниками однокореневими прислівниками. Пояснити написання н, нн у прислівниках
Зразок: вчитися з успіхом – вчитися успішно
Працювати з захопленням, слухати з увагою, сперечатися з впевненістю, говорити з роздратуванням, грати з натхненням, наближатися з обережністю, прислухатися з тривогою, вчитися з ретельністю.
VІ. Підсумок уроку
Зв’язне повідомлення про вивчене на уроці
VІI. Мотивація оцінок.
Домашнє завдання: скласти словниковий диктант (10-15 слів) – орфограма «написання н, нн у прислівниках» своєму товаришеві – завдання для учнів, які мають вищий рівень знань з мови. §28 , виконати вправу за вибором 316 або 318.
|