Середа, 08.05.2024, 07:35
Сайт учителя української мови та літератури Таран Олени Леонідівни
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Із пуп’янка думок викохується Слово, беззвучне і гучне, воно в майбутнє кличе душі і серця. Молись за нас, молись, Пречиста Рідна Мово, дозволь торкнутись до глибин, яким нема кінця.
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Написання н, нн у прислівниках

Тема: Написання н, нн у прислівниках

Мета: ознайомити учнів із правилами написання н, нн у прислівниках;

формувати вміння знаходити орфограму «н та нн у прислівниках», обґрунтовувати написання;

виховувати в учнів інтерес до української мови, поглиблювати знання про неї.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (перевірка домашнього завдання)

1. Робота з класом

Закінчіть речення

Прислівник – це самостійна …

У реченні прислівник може виконувати синтаксичну роль …

Прислівники можуть вказувати на …

Основні способи творення прислівників …

Прислівник має ступені порівняння …

Форми вищого ступеня порівняння утворюються так: проста …, складена …

Форми найвищого ступеня порівняння утворюються так: проста…,

складена…

2. Робота в парах

Взаємоперевірний диктант

Підкреслити прислівники, визначити спосіб творення кожного з них.

У сутінках блідого вересневого світання все виразніше окреслювались контури.

Петро змалечку знає чабанський труд. Він починається рано-вранці, а кінчається опівночі.

Учні звітуються про проведену роботу.

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

Мотивація навчання

Я попрошу відкласти ваші зошити. Вчитайтесь і вслухайтесь, будь ласка, у слова вашої ровесниці:

Моя мова

Моя люба мово –

Мово українська.

Скільки в тобі рідного!

Скільки в тобі близького!

Скільки в тебе мудрості!

Скільки в тебе ласки…

Ти моя улюблена і чарівна казка.

Лагідна, співуча,

І дзвінка, й красива,

Мов життя, жагуча.

Мова наша – диво!

Як гарно сказано про нашу рідну українську мову.

Продовжте, будь ласка, думку.

Поетична хвилинка «Мова, наша мова»

Дякую!

Мова – це великий скарб, який треба шанувати, берегти і розумно збагачувати, уміло користуватися набутим.

Сьогодні ми проведемо урок, на якому поглибимо ваші знання з правопису, оскільки мова піде про написання н, нн у прислівниках.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Спостереження за мовним явищем

Чому?

Цінний – цінно

Сонний – сонно

Щоденний – щоденно

Поважний – поважно

Замислений – замислено

Впевнений – впевнено

Чи помітили ви, діти, певну закономірність щодо написання н, нн у прислівниках?

2. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника

Висновок: у прислівниках пишеться стільки н, скільки їх було у прикметниках та дієприкметниках, від яких вони утворені.

Слід запам’ятати: дві букви нн пишеться у прислівниках спросоння, зрання, попідтинню, попідвіконню, навмання.

Порівняймо і зробімо висновки:

незрівняний – незрівнянний – незрівнянно

незлічений – незліченний – незліченно

(Діти роблять висновки: у дієприкметниках наголос падає на корінь, тому пишеться Н, а в прикметниках наголос падає на суфікси ЯНН, ЕНН, тому пишемо НН. Відповідно пишуться і утворені від дієприкметників і прикметників прислівники)

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Пояснювальний диктант

Серце безпричинно співало, і життя до нього поверталось найкращою стороною. Немов красуня сумовита, спочила втомлено земля. Спросоння хлопчина не міг нічого розібрати. Щось несказанно чарівне й зворушливе криється в природі.

Пояснити значення фразеологізму «серце співає»

2. Записати слова, вставляючи на місці крапок н або нн

Натхне…о, спросо…я, попідвіко…ю, негада…о, предчас…о, стурбова…о, широче…о, зра…я, неприхова…о, сумлі…о, відда…о, бездога…о, ображе…о, попідти…ю, стривоже…о, незрівня…о.

Робота в парах (взаємоперевірка)

Діти доповідають, в яких словах було допущено помилки.

3. Завдання різної складності «Вибір – за тобою!»

а) від поданих прикметників утворити прислівники за зразком: чесний – чесно, височенний – височенно.

Впевнений, сумлінний, згуртований, ясний, життєрадісний, невблаганний, священний, шалений, організований, непорушний, ранній, невгамовний, гуманний, вдячний, невинний.

б) побудувати зв’язне висловлювання, взявши за основу слова С. Смайлса:

«Число років не свідчить про тривалість життя; життя людини вимірюється тим, що вона зробила й відчула в ньому»

Перевірка виконання робіт

4. Гра «Східці»

Запишіть прислівники, в яких перед я, ю пишеться нн.

__ __ __ ння (зрання)

__ __ __ __ __ ння (навмання)

__ __ __ __ __ __ ння (спросоння)

__ __ __ __ __ __ __ нню (попідтинню)

__ __ __ __ __ __ __ __ __ нню (попідвіконню)

5. Записати словосполучення, замінивши іменники з прийменниками однокореневими прислівниками. Пояснити написання н, нн у прислівниках

Зразок: вчитися з успіхом – вчитися успішно

Працювати з захопленням, слухати з увагою, сперечатися з впевненістю, говорити з роздратуванням, грати з натхненням, наближатися з обережністю, прислухатися з тривогою, вчитися з ретельністю.

VІ. Підсумок уроку

Зв’язне повідомлення про вивчене на уроці

VІI. Мотивація оцінок.

Домашнє завдання: скласти словниковий диктант (10-15 слів) – орфограма «написання н, нн у прислівниках» своєму товаришеві – завдання для учнів, які мають вищий рівень знань з мови. §28 , виконати вправу за вибором 316 або 318.

Категорія: Мої статті | Додав: Admin (09.11.2016)
Переглядів: 974 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Copyright MyCorp © 2024
uCoz